SEA zoekmachine advertenties

Online advertenties plaatsen

Met SEA of zoekmachine advertenties kan je online advertenties plaatsen.  Met een goede campagne en de juiste advertenties kan je meer klanten naar je website of webshop te leiden.  Hierdoor kan je meer omzet realiseren.

SEA, wat is dat?

SEA is de afkorting van Search Engine Advertising, wat in het Nederlands “adverteren op zoekmachines” betekent.

Met andere woorden, je gaat online advertenties plaatsen op platformen waar jij denkt dat jouw potentiële klanten zitten.  Die advertenties komen dan tevoorschijn zodra iemand een bepaald zoekwoord of zoekterm intypt, waarop jij adverteert.

Uiteraard denken we bij SEA in eerste instantie aan Google Ads (vroeger Google Adwords).  Google toont de advertenties boven- en onderaan elke pagina in de zoekresultaten.

Maar er is meer dan Google.  Je kan ook op Facebook, Linkedin, YouTube, Instagram en andere platformen betaald adverteren.

Wil jij meer bezoekers naar je website leiden?  Probeer dan eens een SEA-campagne en plaats online advertenties.

sea

Google toont de advertenties boven- en onderaan elke pagina met zoekresultaten.

Online advertenties plaatsen

Google Ads

Google Ads (vroeger Google Adwords) is misschien wel het meest bekende SEA-platform.  Google Ads werkt op het principe van zoekwoorden of zoektermen.

Dit principe past Google reeds toe in zijn SEO-richtlijnen, waardoor de stap naar betaald adverteren op een lijst van zoekwoorden zeer snel gemaakt is.

Je maakt een lijst met zoekwoorden en zoektermen die relevant zijn voor jouw website, schrijft enkele doelgerichte advertenties en bepaalt een dagbudget.  Nu kan Google jouw advertenties tonen bij bepaalde zoekopdrachten.

Je betaalt niet “per view” van je advertentie, maar “per klik” op je advertentie.  Jouw advertentie kan dus meerdere keren getoond worden zonder dat je hiervoor moet betalen.  In Google Ads krijg je een volledig inzicht in je resultaten en uitgaven.

sea

Voordelen Facebook Ads

  • Afbeeldingen tonen
  • Locaties instellen
  • Doelgroep instellen
  • Doorsturen naar je website

Nadelen Facebook Ads

  • Werkt niet echt op zoekwoorden
  • Advertenties vallen soms moeilijk op
  • Oppervlakkige targeting
  • Geen nauwkeurige rapportage

Facebook Ads

Ook Facebook beschikt over een module om betaalde advertenties weer te geven.  Facebook Ads werkt niet op basis van zoekwoorden, maar gebruikt afbeeldingen om te adverteren.  In de Facebook ads manager of Advertentiebeheer stel je een advertentie op, je koppelt daar een afbeelding aan en voorziet een dagbudget om je advertenties te tonen in de Facebook feed.

Net zoals in Google Ads kan je hier ook een bepaalde regio en doelpubliek als target instellen, maar in Facebook Ads zijn deze instellingen toch iets meer beperkt en oppervlakkig.

Bij Facebook Ads betaal je per dag, waarbij Facebook berekent hoeveel keer per dag jouw advertentie wordt getoond.  Echter, jij krijgt hier geen nauwkeurige rapportage van.

Facebook is voor vele bedrijven en zelfstandigen nog steeds een goed platform om meer naamsbekendheid te verkrijgen.  Ook het tonen van producten is een goede vorm van online marketing op Facebook.  Wist je dat gratis adverteren op Facebook ook mogelijk is?

Online adverteren

Wanneer men wenst te starten met SEA, denkt men meestal aan Google Ads en Facebook Ads.  Maar er zijn nog zoveel meer online platformen waar je aan betaald adverteren kan doen.  Afhankelijk van jouw bedrijf, producten en doelgroep, kan je overwegen om bijvoorbeeld via Instagram of YouTube te adverteren.  Instagram werkt ook via afbeeldingen (net zoals Facebook), terwijl YouTube de mogelijkheid biedt om video advertenties te plaatsen.

Je kan je ook aansluiten bij een platform waar de bezoeker offertes kan aanvragen in zijn regio of voor een bepaald product.  Je betaalt een bepaalde bijdrage en het platform verzorgt de marketing zodat jij uiteindelijk enkele leads zou kunnen ontvangen.  Deze platformen bieden je helaas geen inzichten of rapportage en je kan nergens iets bijsturen of beïnvloeden.

sea

Een goede SEA-campagne opzetten

Een goede SEA-campagne zet je op in een aantal stappen.  Met de nodige voorbereiding ga je op een correcte manier aan de slag en haal je de hoogste ROI.

Weet ook dat een goede website of webshop de basis is van elke online marketing campagne.

Eerst moet je nagaan of je website of webshop volledig in orde is.  Staat alle informatie correct en up-to-date, laadt je website snel en is je website SEO-geoptimaliseerd?

Vervolgens moet je de juiste tools selecteren die je wil inzetten voor je SEA-campagne.  Niet alle tools zijn voor iedereen geschikt om online te adverteren.  Bepaal je SEA-tools aan de hand van een aantal zaken:

    1. Jouw bedrijf
    2. Je producten of diensten
    3. Welk doelpubliek wil je bereiken
    4. Welke locaties wil je targetten

Bepaal je budget voor je totale online marketing campagne.  Kies voor een maandbudget en deel dit door 30,3.  Zo kom je aan een correct dagbudget.

Verdeel je maandbudget over de geselecteerde tools (Google Ads, Facebook Ads, Google Shopping, Nieuwsbrieven, …) en start je SEA-campagne.

sea

Contacteer ons om uw online campagne op te starten.