black friday

26 november is Black Friday.
Ben jij er klaar voor?

Black Friday uitverkoop

Black Friday is de dag dat iedereen gek wordt.  Alle winkels en webshops houden een grote uitverkoop met de gekste prijzen.  Klanten zoeken die dag niet naar kortingen, maar naar de GROOTSTE korting!  Verwacht een storm aan klanten en een orkaan aan bestellingen.  Ben jij klaar voor Black Friday?

Overtuig je klanten om meer te kopen

Uitbaters van een webshop zijn steeds op zoek om meer mensen naar hun webwinkel te leiden.  Maar meer mensen aantrekken is niet de énige manier om je omzet te verhogen.  Waarom niet inzetten op je bestaande klanten en websitebezoekers?

Je klant verleiden om méér te kopen kan je via allerlei verkooptechnieken.  Ooit al gehoord van cross selling, upselling of pricing?  Deze technieken worden al eeuwenlang gebruikt in alle gewone winkels.  Je weet wel; je staat bij McDonald’s en je bestelt gewoon een hamburger.  Vraagt de verkoper of je ook frietjes wenst, met ketchup of mayo, grote cola of dessert?  Bovendien heb je voor € 1 extra een grote hamburger.  Waarom ligt er bij elke supermarkt aan de kassa nog zoveel snoepgoed?  Ook dat dient enkel om je winkelkar wat extra te vullen.

5 tips om meer te verkopen

#1 Cross selling

Wanneer je bezoeker op een bepaald product klikt, toon dan enkele aanverwante producten.  “Wanneer je een laptop aanbiedt, zal die klant waarschijnlijk ook een laptoptas nodig hebben.”  Cross selling is een eenvoudige vorm van conversie verhogen, die elke webshopeigenaar kan gebruiken.

Wil jij aan de slag gaan met cross selling, volg dan onderstaand stappenplan:

  1. Kijk wat er in je afgerekende winkelmandjes zit en zoek bijhorende producten.
  2. Informeer bij jouw klanten waar ze eventueel nog behoeften aan hebben bij het bestellen van hun product.
  3. Ga zelf aan de slag op je webshop en voer enkele testen uit.
  4. Implementeer deze testen in jouw webshop en maak de analyse.

#2 Upselling

Jouw bezoeker neemt de beslissing om een bepaald product te kopen.  Dit is hét moment om een duurder alternatief voor te stellen.  Laat duidelijk zien waar het verschil zit.  De meesten zullen toch even snel gaan kijken of ze voor een kleine meerprijs een beter product kunnen kopen.

Bezoekers verleiden met een iets duurder product leidt vaak tot een hogere omzet.

#3 Pricing

Mensen kopen steeds met een bepaalde prijs in gedachte.  Zij werken met een prijsplafond, meestal gebaseerd op prijsemotie.  Het is de kunst om dit prijsplafond te doorbreken en een andere emotie op te wekken.

Een gekend voorbeeld hiervan zijn de gecombineerde verkopen.  Koop je een product voor € 9, dan krijg je het 2e product aan halve prijs. “Bij een bestelling vanaf € 100 krijg je een gratis handdoek.”  Dit zijn allemaal methoden om de koper aan te sporen zijn prijsplafond te doorbreken of verhogen.

#4 Verzendkosten

Een variant op pricing is het inspelen op de verzendkosten.  We weten allemaal dat online shopping bepaalde verzendkosten met zich meebrengt, maar niemand wil die betalen.  Want verzendkosten zijn in de ogen van de koper een verliespost.

Daarom moet je net hierop inspelen.  Bied verzendkosten aan met een besteldrempel.

  • Orderbedrag < € 80 = € 10 verzendkosten
  • Orderbedrag > € 80 = gratis verzending

Wanneer iemand een lager orderbedrag hanteert en je vermeldt dat de verzendkosten wegvallen vanaf € 80, dan zal die klant meestal zijn orderbedrag gaan verhogen.  We merken dat dit psychologisch effect daadwerkelijk bijdraagt tot een verhoogde omzet.  Bovendien is de klant zeer tevreden dat hij geen verzendkosten moest betalen.

#5 Reviews

Vraag mensen om reviews te schrijven over hun aangekochte producten.  Wanneer iemand tevreden is over zijn aankoop en dit ook vermeldt, geeft dat vertrouwen aan andere gebruikers.  Producten met goede reviews gaan sneller in het winkelmandje en worden dus meer verkocht.  Op deze producten kan je waarschijnlijk je marge iets gaan verhogen, om zo tot een hogere omzet te komen.

Beloon de eerste 5 reviews met een kleine kortingsbon.  Zo krijg je sneller meer reviews.

Is jouw webshop klaar voor Black Friday?

Ga snel aan de slag met deze 5 gratis tips en maak jouw webshop klaar voor Black Friday.

Heb je hulp nodig met het integreren van cross selling, upselling of verzendkosten met een besteldrempel?  Contacteer ons.

WordPress webshop laten bouwen?

Ben jij toe aan een nieuwe webshop om jou producten beter te kunnen verkopen? Laat je WordPress webshop ontwerpen en bouwen door SterX.