7 belangrijkste tools voor startende ondernemers
Jouw bedrijf oprichten
Startende ondernemers, beginnende zelfstandigen en alle anderen die een bedrijf wil oprichten, geraken snel bedolven onder goede raad en een hoop papierwerk. Helaas geraak je ook al snel jouw focus kwijt en ben je enkel bezig met de administratieve kant van het oprichten van jouw bedrijf.
Klopt, je moet een businessplan hebben, eventuele leningen aangaan om te kunnen investeren, je BTW-nummer aanvragen, … maar zodra dit eindelijk achter de rug is, is ook je startdatum daar. En je bent door al die rompslomp je eigenlijke activiteiten vergeten op te starten. Daarom gaan wij niet in op bovenstaande, maar verleggen we jouw focus naar de echte opstart van jouw bedrijf!
Tools voor startende ondernemers
Logo
Om jouw bedrijf op te richten, ga je op zoek naar de gepaste naam. Denk ook even wat verder, want bij die naam hoort ook een logo. Mensen moeten jouw bedrijf niet enkel kennen van naam, zij moeten jouw bedrijf in één oogopslag ook herkennen aan je logo. Kies dus een gepaste naam voor jouw bedrijf en laat hiervoor een mooi logo maken.
Website of webshop
Startende ondernemers zonder website of webshop lopen vanaf het begin achter de feiten aan. Niet iedereen heeft een webshop nodig, maar een website is onontbeerlijk. Jouw website is immers je eerste marketing tool.
Zodra je een professionele website hebt, geeft dit jouw bedrijf meer geloofwaardigheid en professionaliteit. Wanneer iemand over jouw bedrijf hoort praten, gaan zij altijd eerst online kijken of het de moeite loont om jou te contacteren.
Bovendien zorgt een website ook voor een inkomende stroom aan contacten. Websitebezoekers vinden jou online, stellen hun vraag via het contactformulier of per email zodat jij hen met een gepast antwoord kan bedienen. Zo ontwikkelt jouw website leads voor jouw bedrijf.
Social Media
Voor startende ondernemers is social media vaak een extra last. De meeste starters denken dat ze in het begin geen social media nodig hebben. Het is tijdrovend, je beschikt niet over een groot aantal volgers en je weet al helemaal niet wat je zou posten.
Het tegenovergestelde is echter waar. Waarschijnlijk ben je reeds overal aan het vertellen dat je een bedrijf gaat oprichten. Of je nu start als zelfstandige (in bijberoep), als vrije beroeper of meteen een KMO uit de grond stampt, dat maakt niet uit. Maar vertel jouw verhaal ook online. Begin onmiddellijk met social media, connecteer met je familie, vrienden en kennissen en ontwikkel je tweede online marketing tool.
Tijdens de opstart van jouw bedrijf kan je reeds teasers, previews en andere zaken plaatsen op je social media. Zo maak je het spannend voor je volgers en creër je een heuse hype.
CRM
Een belangrijke tool voor startende ondernemers is een CRM-pakket. Customer Relationship Management (lees: klantenbeheer) is een tool die meestal bij het starten van een bedrijf niet beschikbaar is. In het begin weet je natuurlijk wie welke offerte heeft gekregen en wat het telefoonnummer of emailadres van die klant is. Maar een goed CRM-pakket is zoveel meer.
Hubspot is één van de meest interessante tools voor startende ondernemers. Niet alleen houdt dit CRM-pakket alle contactinformatie van de klant bij, maar je kan de klant ook koppelen aan taken en offertes, telefoongesprekken loggen, activiteiten registreren, voortgang workflow bekijken, etc. Het meest interessante onderdeel bij Hubspot is het koppelen van het contactformulier op jouw website met Hubspot CRM. Je kan zelfs zien welke webpagina’s de klant heeft bezocht vooraleer hij het contactformulier heeft ingevuld. Dat is pas Lead Generation!
Faktuursturen.be
In het begin ga je waarschijnlijk offertes en fakturen opmaken in Excel. Zo starten de meeste zelfstandigen en kleine ondernemers. Administratie is een onderdeel van ondernemen dat maar weinigen echt graag doen.
Echter, wanneer je aan de slag gaat met factuursturen.be, dan kan je heel eenvoudig offertes en fakturen opmaken. Dit programma werkt vanuit de cloud, kan je ook op je smartphone gebruiken én je vereenvoudigt jouw administratie. Automatische nummering van offertes en fakturen, (periodieke) fakturen automatisch versturen, binnenkomende fakturen registreren, … het gaat allemaal in slechts enkele muisklikken. Bovendien heb je via factuursturen.be een maandelijks inzicht betreft jouw omzetcijfer. Dat is super handig.
Boekhouder
Een boekhouder is voor startende ondernemers een must. Bij het oprichten van jouw firma komt een hele hoop administratie kijken. Je boekhouder regelt dit allemaal voor jou en vraagt ook je BTW-nummer aan. Zo ben jij vrij van zorgen en kan jij je focussen op het starten van je activiteit.
Domeinnaam
Bij het oprichten van jouw bedrijf hoort ook het registreren van je domeinnaam. Dit heb je nodig voor je website of webshop én voor je professionele emailadressen. Want je start toch geen bedrijf waarvan de emailadressen eindigen op @hotmail, wel?
Een domeinnaam kiezen moet je niet te moeilijk maken. Kies een goed leesbare naam, afgestemd op jouw bedrijfsnaam.
Naast het registreren van jouw domeinnaam, voorziet SterX de hosting (voor je website) en enkele professionele emailadressen. Deze kan je dan integreren in Google Workspace, Office 365 of andere emailprogramma’s.
Slimme startende ondernemers
Met deze 7 belangrijkste tools voor startende ondernemers maak jij een geweldige start met jouw bedrijf. Je zal inderdaad eerst een hele hoop administratie moeten doorlopen, maar schakel al snel bovenstaande tools in waar het kan. Zo verminder je die papierwinkel, geef je uit handen waar nodig en behoud jij je focus op de start van je activiteiten.